U bent hier: begeleidingstrajecten / * Constructief omgaan met problemen op school
Thursday, 24. July 2014

Interesse?

Tania Gevaert

Begeleiding: Constructief omgaan met problemen op school

teamgerichte aanpak van moeilijk gedrag

korte beschrijving

Herken je jezelf in onderstaande uitspraken?

  • “Niets werkt, straf uitdelen niet, kwaad worden niet, begrip tonen nog minder, onze trukendoos is stilaan uitgeput!”
  • “Het is elke dag opnieuw van 0 starten.”
  • “Mijn collega doet tijdens de middapauze alsof zijn neus bloedt, ik mag telkens de brandjes blussen.”
  • “Het schoolreglement is nochtans duidelijk, waarom verandert er dan niets?”

We bespreken in team het probleemgedrag van de leerlingen. In de eerste bijeenkomst is dat verkennend, elk krijgt de kans om zijn zegje te doen. De coach is moderator.
Het tweede moment krijg je handvatten om dit probleemgedrag te kaderen. Je krijgt de opdracht om dit alvast uit te proberen met de leerlingen.
Het derde moment is een observatie en nabespreking. Je krijgt concrete tips en handvatten.
Het laatste moment volgt na een paar weken, we evalueren en sturen bij waar nodig.

doelgroep

  • leraren basisonderwijs
  • leraren secundair onderwijs
  • leraren bijzonder onderwijs

 

werkwijze

teamcoaching

duur

ong. 9 uren

verdeling af te spreken

vb.3 x 2u en 3u observatie + bespreking

Dit aanbod kan ook na de schooluren plaats vinden.

 

 

lesgever

Tania Gevaert

doelstelling

  • Sterktes aanspreken van de leerkracht om beter te kunnen omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen
  • Competentieversterkend en motiverend
  • Verbondenheid in team bevorderen: openheid in communicatie onder elkaar, gedragen beslissingen op vlak van regels en afspraken, steun voor elkaar

aantal deelnemers

max. 12

 

benodigdheden

te voorzien door de opdrachtgever:

locatie: klaslokaal, vergaderruimte

materiaal: Concrete voorbeelden van het probleemgedrag dat het team wil aanpakken

 

Printversie?   Gebruik de printfunctie van uw browser en selecteer 'afdrukvoorbeeld'.