logo print

Vorming voor onderwijs en hulpverlening

Terug naar het overzicht

Kijk je mee achter de schermen van het gedrag? (level 2)

Datum: 19/03/2018 van 09:30 tot 16:30
Prijs: € 120

Locatie: Balen, Vonk en Visie Vormingscentrum

Inschrijven

Inhoud

Korte beschrijving

Laat je inspireren door een kindertolk en de PresentChild-methode

Via het spiegelprincipe geven kinderen op allerlei manieren ‘heldere’ aanwijzingen waarmee we onze eigen werking of dat van het schoolsysteem kunnen onderzoeken. Eerder dan hun gedrag te corrigeren, gaan we kijken wat ze ‘be-lichten’ over onze maatschappij, ons onderwijssysteem, onszelf als leerkracht en als mens. Op deze manier kunnen wij hen effectiever helpen. Naast het ‘be-lichten’ via de PresentChild-methode krijg je handvaten om één en ander concreet in de klas of school toe te passen.

Doelstelling

Level 1: Een eerste voeling en inzicht krijgen in het spiegelwerk. Hoe je dat concreet kan toepassen op de wereld, de maatschappij en het onderwijs.

Level 2: inzicht in je eigen functioneren als leerkracht. Ervaren waar jouw blinde vlekken en aandachtspunten liggen als het gaat om je werkhouding.

Level 3: inzicht in je eigen functioneren als mens. Ervaren waar jouw blinde vlekken en aandachtspunten liggen als het gaat om je persoonlijk leven (dat ten grondslag ligt van je werk) 

Werkwijze
  • Interactieve workshop
  • Theoretisch kader
  • Ervaringsgerichte oefeningen
Lesgever
Meer info

Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten die willen begrijpen wat een klas waar kinderen ‘lastig’ gedrag of leerproblemen vertonen hen kan vertellen. Wat zit er achter pestgedrag, faalangst of diagnoses als dyslexie, ASS, ad(h)d, HSP, enz. verscholen?

Als leerkracht zien we vaak dat kinderen een kopie zijn van hun ouders. Maar staan we er wel eens bij stil dat kinderen op weekdagen vaak meer tijd doorbrengen bij hun leerkracht dan bij de ouders? Via het spiegelprincipe geven kinderen op allerlei manieren ‘heldere’ aanwijzingen waarmee we onze eigen werking, of dat van het schoolsysteem, kunnen onderzoeken. Eerder dan hun gedrag te corrigeren, gaan we kijken wat ze ‘be-lichten’ over onze maatschappij, ons onderwijssysteem, onszelf als leerkracht en als mens. Op deze manier kunnen wij hen effectiever helpen. De verandering zal dan merkbaar zijn op school, in de klas en in jezelf.

Dit doen we door een verhaal over een klasgroep/team of een kind te vertalen via de PresentChild-methode. Als je achter de schermen van hun gedrag kijkt, ga je kinderen op een andere manier benaderen en ondersteunen. Daarnaast krijg je handvatten om één en ander concreet in de klas of school toe te passen. Zo creëer je meer harmonie en rust in jezelf, de klas en de school.

Er zijn 3 levels die je kan volgen. Je hoeft niet alle levels te volgen, de volgorde van de levels dient  wel gerespecteerd te worden.  Wie dieper wil gaan volgt steeds een volgend level.

Level  1: Wat kinderen ons spiegelen over de wereld, de maatschappij en het onderwijsEen eerste kennismaking met de PresentChild-methode.Je krijgt inzicht in hoe spiegelen werkt. Wat wordt er allemaal gespiegeld door de maatschappij en het onderwijs? Inzicht in een veelzijdige opvoeding:  doen – voelen – denken Wat kunnen de veelvuldige ‘labels’ zoals ad(h)d, autisme, hsp, hoogbegaafdheid … betekenen?Een proevertje van level 2.

Doel: Een eerste voeling en inzicht krijgen in het spiegelwerk. Hoe je dat concreet kan toepassen op de wereld, de maatschappij en het onderwijs.

Level 2: Het functioneren van de leerkracht onder de loep aan de hand van het verhaal over je klas, je collega’s, het schoolbestuurLeren om zelf een vertaling te maken van het verhaal over een groep/team. Grijpbaar materiaal van buiten ons wordt waardevol ingezet om de spiegel ervan te gaan inzien. Wat wordt er aan jou duidelijk gemaakt?  Wat doe je met je nieuwe inzichten? Wat kan je ondernemen om een andere positie in te nemen binnen de klas en team van het schoolgegeven? Handvatten hoe je het verhaal op jouw functioneren als leerkracht van toepassing kan maken. Doel: inzicht in je eigen functioneren als leerkracht. Ervaren waar jouw blinde vlekken en aandachtspunten liggen als het gaat om je werkhouding.

Level 3: ‘Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wat ligt er nu in mijn hand’. Het functioneren van jezelf als mens aan de hand van het verhaal over een kind, een collega,…Leren om zelf een vertaling te maken van het verhaal over het kind, een collegaHet ontdekken van je blinde vlekken in jezelf en wat een completere waarheid is over jezelf.Ondersteuning en werken aan oplossingen.Oefenen hoe je beter bij jezelf kan blijven in alle omstandigheden.Ik en E-moties.Doel: inzicht in je eigen functioneren als mens. Ervaren waar jouw blinde vlekken en aandachtspunten liggen als het gaat om je persoonlijk leven (dat ten grondslag ligt aan je werken) PS: deze level kan ook individueel gevolgd worden bij een Kindertolk.

Kernwoord
conflicthantering,  welbevinden,  zelfreflectie,  leermoeilijkheden,  socio-emotionele ontwikkeling,  klasmanagement 
Doelpubliek
leraar 
Onderwijsniveau
kleuteronderwijs,  lager onderwijs,  buitengewoon lager onderwijs 

Vonk en Visie VOF

Roggestraat 46
2490 Balen

 

BTW: BE 0502.289.061

 

IBAN: BE38 8601 1937 7272
BIC: SPAABE22

 

 

Directie

Maarten Van de Broek: vorming op school

tel: 014 31 04 97
mail: info@vonkenvisie.be

Belle Eurlings: open aanbod onderwijs en aanbod brede publiek

tel: 014 31 04 97
mail: openaanbod@vonkenvisie.be