Herstelgericht beleid op school - Opleidingen - Vonk en Visie
Deze opleiding is momenteel niet beschikbaar.

Herstelgericht beleid op school

een introductie
Socio-Emotioneel Gedrag

Elke school komt in aanraking met conflicten en grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe reageert de school hier op? En wat zijn de gevolgen hiervan? Hoe zou het zijn als er samen met alle betrokkenen naar een oplossing zou worden gezocht ? En als iedereen kan stil staan bij zijn/haar eigen aandeel en hier vervolgens verantwoordelijkheid voor neemt? Tijdens deze vorming maak je kennis met de herstelgerichte filosofie, het herstelgericht werken en bijpassende methodieken (in grote lijnen).

Scholen hebben allemaal wel eens te maken met conflicten, incidenten en grensoverschrijdend gedrag.

Als school kunnen we hier op verschillende manieren mee omgaan en op reageren. Dit heeft grote invloed op de betrokkenen en de omgeving .

Een school met een herstelgericht beleid wil dat kinderen/jongeren verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en kiest er voor om de schade aan de relatie te herstellen die door het incident is teweeggebracht.

Een optimaal leerproces wordt hier bij bereikt en zorgt voor sterke verbondenheid in de klas en op school. Met andere woorden, als de school veel energie steekt in het bouwen en versterken van de onderlinge relaties en aan het herstellen van de relaties na grensoverschrijdend gedrag gaan leerlingen en leerkrachten zich goed voelen op school en kan er op zijn best geleerd worden!

Tijdens deze dag staan we stil bij de verschillende soorten pedagogische basishoudingen bij conflicten en bekijken we wat een herstelgericht filosofie inhoudt. 

Verder worden er verschillende herstelmethodieken voorgesteld en kort ervaren. 

Na deze dag weet je wat herstelgericht werken inhoudt.

Het inoefenen van herstelgesprekken gebeurt in een andere module.

Doelstelling

  • Deelnemers maken kennis met verschillende soorten benaderingen bij conflicten.
  • Deelnemers krijgen zicht op de herstelgerichte filosofie en kennen de principes van herstelgericht werken.
  • Deelnemers maken kennis met verschillende herstelmethodieken.
  • Deelnemers kunnen ervaringen uitwisselen    

Werkwijze

  • Theoretische kaders en achtergrond
  • Ervaringsgerichte oefeningen

Doelgroep

Leraar Leerlingbegeleider Zorgleerkracht Directie/middenkader

Categorie

Buitengewoon lager Lager Secundair Buitengewoon secundair
Prijs op aanvraag

Praktische info

3-6 uren

Wens je een offerte om deze opleiding te laten plaatsvinden in jouw organisatie?

Aanvragen