Een positief schoolklimaat doet leerlingen maar ook de omkadering van de school graag naar school komen en helpt heel wat negatieve situaties voorkomen. Om tot een dergelijk positief schoolklimaat te komen, kan de school heel wat acties ondernemen, maar een samenhangende, integrale aanpak en beleid hierbij is noodzakelijk. Hoe kan een preventief beleid en meer specifiek “verbondenheid” hier op inspelen? Tijdens deze vorming staan we bij dit alles stil en krijg je antwoord op deze vragen. Best is dit in twee dagen te organiseren, zodat er tijdens een tweede samenkomst concreet opgevolgd kan worden.
Een positief schoolklimaat doet leerlingen maar ook leerkrachten en ander schoolpersoneel graag naar school komen en helpt heel wat negatieve situaties voorkomen.
Om tot een dergelijk positief schoolklimaat te komen, kan de school heel wat acties ondernemen maar een samenhangende, integrale aanpak en beleid hierbij is noodzakelijk.
De eerste dag vertrekken we vanuit de praktijk en bekijken we welke acties reeds gebeuren in de school die bijdragen tot een positief schoolklimaat.
Daarnaast worden er theoretische kaders gegeven en ervaringsgerichte oefeningen gedaan.
We behandelen volgende vragen :
- Hoe kan een school meer preventief inspelen op het schoolklimaat?
- Wat is onze visie van onze school ? Welke aanpak en maatregelen kiezen wij als school? Is dit al dan niet in een beleid gegoten?
- Waarom is verbondenheid de sleutel tot succes? En op welke manieren kunnen we bewust investeren in het respectvol omgaan met zichzelf /elkaar/de materiële omgeving/de groep of samenleving/de natuur…?
We maken doorheen de dag een analyse van de sterktes en zwaktes van het huidig schoolbeleid ifv het thema.
Na de eerste dag kan je in het werkveld(op school) al een aantal zaken uitproberen en je opgemaakt analyse toetsen.
De tweede dag gaan we onze analyses uitgebreid bespreken en kan je samen met anderen brainstormen over nieuwe uitdagingen en werkpunten voor jouw school .
Je krijgt dus de kans om ervaringen en ideeën uit te wisselen zodat je zelf met volle goesting na deze 2 daagse verder kan werken aan een positief schoolklimaat!