Klasmanagement: toolbox voor starters - Opleidingen - Vonk en Visie

Klasmanagement: toolbox voor starters

toolbox voor starters
Gedrag Groepsproces

Je zet je eerste stappen in het onderwijs als pas afgestudeerde leerkracht, zij-instromer, leerkracht in opleiding (LIO), …  Je wordt ‘verondersteld’ je vak te kennen.  In werkelijkheid word je geconfronteerd met veel praktische uitdagingen.  

  • Hoe breng je een groep naar het lokaal?  
  • Blijf ik vooraan staan?  
  • Hoe ga je bewust om met alle prikkels die je krijgt en die op je afkomen?  
  • Moet ik streng zijn of juist niet?  
  • Mag ik onderhandelen over afspraken?  
  • Hoe krijg ik mijn klas stil en hoe ga ik om met stiltes? 
  • Moet ik zelf alles weten?  

Kortom: basisgereedschap om in je toolbox als starter te steken.  Je krijgt inzicht in verschillende manieren van aanpak en je wordt uitgedaagd om je verstand én je gevoel, je intuïtie te laten samenwerken.

docent: Yves Corijns

*

Doelstelling

  • systematisch je opties in de verschillende lesfases verkennen en uitwisselen
  • concrete bruikbare tools aanreiken om sterk(er)te staan
  • inzicht verwerven in eigen sterktes en gevoeligheden
  • verkennen van eigen waarnemingsmodaliteiten
  • deelnemers uitnodigen om verstand én gevoel aan te spreken als leerkracht

Werkwijze

  • achtergrondinfo, theoretisch kader
  • aanreiken van uit het leven gegrepen cases
  • aan de hand van vragen tijd en ruimte krijgen om eigen les kritisch te bekijken
  • systematisch uitwisseling met mededeelnemers en kruisbestuiving
  • speels nieuwe aanpak uitproberen

Doelgroep

Leraar

Categorie

Secundair

Praktische info

1 dag

Wens je een offerte om deze opleiding te laten plaatsvinden in jouw organisatie?

Aanvragen