Leerlingen motiveren en gemotiveerd houden

het a, b, c van motivatie
Motivatie Leerproces Groepsproces

We hebben als leraar enorm veel te bieden.  Vakkennis, levenswijsheid, noem maar op. Maar hoe zorgen we ervoor dat leerlingen open staan voor wat we geven?  Hoe zorgen we ervoor dat ze gemotiveerd zijn om er verder mee aan de slag te gaan?  Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen leren voor zichzelf in plaats van voor de toets? Daarover bestaat heel veel kennis in de motivatiepsychologie. We weten wat werkt en wat niet werkt.  Als je de juiste inzichten weet te vertalen naar de alledaagse klaspraktijk kan je heel veel invloed uitoefenen op de (kwaliteit van) de motivatie van je leerlingen. Jouw leerlingen gaan betere resultaten halen en beter in hun vel zitten. Jij gaat meer voldoening ervaren in je lesgeven. Wil jij dit ook? Wil jij wetenschappelijk onderbouwde inzichten over motivatie vertaald zien in concrete tips en praktische methodes?  Wil jij weten hoe je leerlingen van binnenuit kan motiveren, hoe je kan werken aan ‘autonome motivatie’, hoe je begrippen als autonomie, verbondenheid en competentie kan vertalen naar praktische toepassingen en oefeningen?    Dan is deze nascholing ideaal voor jou.

Maarten Van de Broek samen met een universitaire onderzoeksgroep om de conclusies uit wetenschappelijk onderzoek over leerbereidheid en motivatie praktisch te vertalen naar het werkveld van de leerkracht. Het boek 'Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren, principes die motiveren, inspireren én werken, is daar het resultaat van. In deze nascholing krijgt u de principes gepresenteerd. We kijken samen via de motivatieformule (Motivatie = context x interesse x zelfinschatting) hoe deze principes te vertalen vallen in je eigen werkcontext aan de hand van praktische toepassingen en oefeningen die inzetten op inzetten op relatie, op groepsdynamiek, op afstemmen op interesses en belangen, op gerichte feedback, op gestructureerde aanpak die succeservaringen mogelijk maken, enz. 

In deze vorming krijg je een korte uiteenzetting over de nieuwste inzichten in de motivatietheorie.  Jarenlang lag er veel nadruk op het verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.  De zelfdeterminatietheorie nuanceert en verrijkt deze tweedeling. We vullen aan met andere broodnodige inzichten, samengevat door de motivatieformule.

Na een kort theoretische deel gaan we aan de slag met de principes die motiveren, inspireren en werken. Deze principes zijn gebaseerd op een integratie van de motivatietheorieën, en geven mogelijkheden om ze te vertalen naar praktische tips. Deze principes situeren zich zowel op didactiek, communicatie, leerkrachtstijl en -overtuigingen. Wanneer de principes samen toegepast worden, zal je merken dat dit effect heeft op de leerbereidheid en motivatie van je leerlingen.  

En uiteindelijk is dat voor veel leerkrachten de ultieme blijk van waardering: merken dat jouw leerlingen aan de slag gaan met wat je hen met hart en ziel aanbiedt. 

We gaan in de manier waarop we dit brengen uiteraard trouw blijven aan de eigen praktijkprincipes.

We werken in deze nascholing daarom steeds in groepen van maximaal 16 personen om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op wat de deelnemers nodig hebben en de kans te geven om wat we aanbieden af te stemmen op hun eigen klaspraktijk.  In een prettige sfeer brengen we een mix van theorie, praktijk, zelfreflectie, interactie, ervaringsgerichte oefeningen, die leiden naar concrete resultaten voor jouw klas(sen). 

 

Getuigenissen

Ik heb veel bijgeleerd. Ik heb zelf de werkvormen mogen ondergaan/ondervinden en dat werkt supermotiverend! Heel goede voorbeelden en tips meegekregen. Ik ben er direct mee aan de slag gegaan in de klas en .... ze werken! Ik had direct een aantal autonoom gemotiveerde leerlingen. Dat doet deugd en geeft energie om verder te gaan. 

Kristel Mentens, Sint-Lutgardis Mol

 

Het was een kleine groep waarin je je verhaal kwijt kon en een theoretisch kader aangeboden kreeg rond motivatie. De werkmomenten waren afwisselend theorie en praktische oefeningen, wat ervoor zorgde dat het op geen enkel moment saai werd.Heel wat oefeningen & theorie zijn heel bruikbaar en heb ik toegepast in mijn lesgeven.
Het beste voorbeeld is het BHV-model (Basis/Herhalen/Verrijken) waar we nu voor Nederlands de moeilijkste stukjes theorie mee aanbrengen. Werkt perfect! Verrijkend, verfrissend en inspirerend!

Tina De Bisschop, DvM Humaniora Aalst

 

Het was na 25 jaar les geven niet enkel een bevestiging, maar tevens een nieuwe input.Een leerkracht is blijkbaar nooit te oud om te leren. Bedankt om toch die bevestiging én nieuwe insteek mee te geven! Toegepast met resultaat! Zelfs de moeilijkste leerling kreeg ik mee in de activiteit. Anders en creatief leren denken over motivatie. Een schitterende cursus! Je visie zit meer dan juist, en je vonk die geef je om daarmee aan de slag te gaan. Ik dacht nooit dat ik als oudere leerkracht deze meerwaarde kon meekrijgen!  Veel dank daarvoor.

Marijke Van Steenberge, Reynaertschool BUSO

 

Iedereen komt aan bod, elk met haar eigen verhaal. Ikzelf werkt als opvoedster op een internaat terwijl de andere leerkracht/docent zijn, toch werd er door iedereen naar mij geluisterd! Super vind ik dit! In mijn studiezaal van de 1ste graad vind ik persoonlijke aanpak en dus ook motivatie zeer belangrijk. Tijdens de bijscholing is dit bevestigd door nog meer ideeën en tips! Bedankt! Zowel Maarten als de andere dames! Niet enkel leerkrachten kunnen deze nascholing volgen, door de kleine groep komt elke persoon aanbod met zijn/haar vragen! De vragen worden door Maarten samen de andere cursisten zeeeeeeeerrrrrr goed beantwoord! Samen zoeken we naar antwoorden, ieder ziet het anders wat verschillende visies geeft! 

Ginny Vandormael, SFC Internaat Heusden

Doelstelling

  • inzicht krijgen in soorten motivatie
  • leren kennen van de 10 praktijkprincipes die motiveren, inspireren én werken 
  • handvatten krijgen om een context te creëren waarin leerlingen graag leren

Werkwijze

  • theoretische achtergrond
  • werken met eigen casussen
  • praktische tips

Doelgroep

Leraar Ondersteuner

Sfeerfoto's

€ 250 per persoon

Praktische info

2 dagen

dag 1/2

vr 20 september 2019
09:30 - 16:30
Maarten Van de Broek

dag 2/2

ma 23 september 2019
09:30 - 16:30
Maarten Van de Broek
4 /16
€ 250.00

dag 1/2

ma 27 april 2020
09:30 - 16:30
Maarten Van de Broek

dag 2/2

di 28 april 2020
09:30 - 16:30
Maarten Van de Broek
3 /16
€ 250.00

Wens je een offerte voor deze opleiding in jouw organisatie?

Aanvragen