Managen van uitdagende groepen met lijf en ziel - Opleidingen - Vonk en Visie

Managen van uitdagende groepen met lijf en ziel

Werken met hoofd, hart en buik
Gedrag Groepsproces

Soms krijg je niets gedaan, spelen er zaken mee in een groep waar jij geen zicht op hebt, soms word je verbaal of zelfs fysiek uitgedaagd en belaagd door leerlingen.

Wat doe je als jouw idee botst met wat je studenten, leerlingen, collega’s doen?

Hoe kan je zorgen voor een verbinding met de groep waar je mee werkt?

Op welke manier ga je mee met de flow en wanneer ga je tegen de stroom in om iets gedaan te krijgen?

In deze vorming leer je wat werkt en wat voor jou werkt.

trainer: Yves Corijns

Hoe krijg je alles op één lijn?  Welke tools heb je om met uitdagende groepen te werken.

We exploreren welke ideeën, overtuigingen jouw praktijk beïnvloeden.  Hoe maken die je werk licht of complex?  Met welke overtuiging doe je jouw werk en wat is jouw drijfveer?  Hoe zet je dit in tijdens je praktijk?  Kortom: hoe is het gesteld in je hoofd.  We doen dit door individueel werk, elkaar bevragen en kritisch benaderen, dynamische oefeningen waar we juist het denken even trachten te omzeilen.

Verbinding met de groep is volgens mij een cruciaal deel van begeleidend werk. Zowel in opvoedkundige settings als in situaties waar kennisoverdracht belangrijk is.  We bekijken samen hoe je in verbinding gaat, in welke situaties dit vlot gaat en waar de uitdaging ligt om stand te houden of met verbinding te spelen.

Je moet natuurlijk ook tot actie overgaan.  Wat is er nodig om je als een vis in het water te doen voelen?  Hoe krijg jij dingen gedaan?  Waar ligt de grens tussen het omgaan met de druk van opgelegde externe criteria en het meegaan met de flow van een groep?

Tijdens de sessie wandelen we door vragen, oefeningen langs onze ideeën en overtuigingen, de manier waarop we ons verbinden met een groep naar het moment waar we in actie treden.

Het hoofddoel is om met deze inzichten sterker te staan en concrete zaken mee te krijgen om mee aan de slag te gaan.  Het is een initiatie waar je later zelf mee verder kan gaan.

Doelstelling

  • Begeleiders van groepen bewust maken van bestaande patronen, gedachten en hun invloed op de wisselwerking tussen de begeleiding en de groep.
  • Omgaan met het spel van in verbinding gaan en lossen van groepen.
  • Het spanningsveld exploreren tussen het uitvoeren van eigen ideeën, al dan niet opgelegde doelen en de mogelijkheden van de groep waar je mee werkt.

Werkwijze

Voortdurend switchen tussen theoretische omkadering en oefenen, waar veel ruimte is voor dialoog tussen deelnemers, exploratie van eigen begeleidingspraktijk.

Doelgroep

Leraar Leerlingbegeleider Zorgleerkracht Directie/middenkader Secretariaat

Categorie

Lager Secundair
Prijs op aanvraag

Praktische info

6 uren (minstens 3)

Wens je een offerte om deze opleiding te laten plaatsvinden in jouw organisatie?

Aanvragen