Sterk in executief functioneren - Opleidingen - Vonk en Visie

Sterk in executief functioneren

de ontwikkeling van de executieve vaardigheden positief en doelgericht ondersteunen
Socio-Emotioneel Leerproces

Executieve functies zorgen ervoor dat we ons gedrag zelf kunnen sturen, ze vormen de basis van onze zelfsturing.
Daardoor hebben de executieve functies een grote invloed op de schoolse vaardigheden, de socio-emotionele ontwikkeling en later op het behalen van succes.
De ontwikkeling van de EF gebeurt deels spontaan met de ontwikkeling van de hersenen maar ook deels door instructie en oefening. Hier kunnen wij nu net als leerkracht die extra stimulans geven.

Docent: Hilde Mahieu

Om in het dagelijks leven vlot en doelgericht te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag, onze gedachten en onze emoties kunnen sturen.
Deze vaardigheid (zelfsturing) is afhankelijk van specifieke denkprocessen nl. de executieve functies.
Dawson en Gare onderscheiden 11 executieve functies zoals o.a. taakinitiatie, volgehouden aandacht, organisatie, timemanagement, plannen, enz.
Deze functies ontwikkelen zich doorheen de jaren tot de hersenen volledig ontwikkeld zijn. Naast deze spontane ontwikkeling is het heel belangrijk dat die ontwikkeling ook van buitenaf gestimuleerd wordt door instructie en inoefening. Hierin liggen mooie kansen voor jou als leerkracht.
Als we zeggen dat een kind of jongere zwakke executieve functies heeft, bedoelen we dat hij/zij problemen heeft met één of meerdere vaardigheden die gericht zijn op efficiënt en doelmatig werken.

Als een kind of jongere een flink aantal zwak ontwikkelde executieve vaardigheden heeft, komt hij/zij in de problemen op school, met zijn/haar studie en later op het werk en in zijn/haar sociale leven.
In deze sessie maak je kennis met de 11 executieve functies (Dawson en Guare) en krijg je concrete handvaten mee hoe je de ontwikkeling ervan op een eenvoudige manier kan stimuleren in de klas en op school.

Doelstelling

Kennis hebben van en ondersteuning bieden bij het verder ontwikkelen van de cognitieve processen die nodig zijn voor het beheer en de aansturing van het brein (= executieve functies)

Werkwijze

Interactief

Doelgroep

Leraar Leerlingbegeleider Zorgleerkracht Directie/middenkader Ondersteuner

Categorie

Hoger Lager Secundair

Praktische info

1 dag
vr 28 januari 2022
09:30 - 16:30
€ 130.00
vr 11 februari 2022
09:30 - 16:30
€ 130.00