STICORDI-maatregelen bepalen - Opleidingen - Vonk en Visie

STICORDI-maatregelen bepalen

voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Socio-Emotioneel Leerproces

In iedere klas zit wel 1 en vaak meerdere leerlingen die specifieke onderwijsbehoeften hebben. Via STICORDI-maatregelen wordt er verwacht dat je hier aan tegemoet komt. Maar wat zijn nu precies STICORDI-maatregelen? En met welke specifieke onderwijsbehoeften moet en kan je rekening houden in een klas? 

In deze nascholing leer je hoe je hier in jouw school concreet mee aan de slag kan. 

docent: Ellen Leten

Sinds kort geven CLB’s alleen nog in uitzonderlijke gevallen attesten voor leerproblemen. Wil dat dan zeggen dat er veel minder leerlingen met vb dyslexie of dyscalculie zijn? Natuurlijk niet! De bedoeling is dat scholen de gepaste zorg voor de meeste leerlingen kunnen aanbieden, ook zonder een attest.

Daarnaast zijn er ook nog de andere specifieke onderwijsbehoeften zoals NLD, AD(H)D, ASS, …

Dit vraag natuurlijk heel wat van leerkrachten!

Tijdens deze vorming gaan we dieper in op specifieke onderwijsbehoeften (SOB) en de mogelijk STICORDI-maatregelen: 

  • Wat is dit?
  • Hoe kunnen we als schoolteam bepalen wat een leerling nodig heeft?
  • Wat is er allemaal mogelijk?

Hoe ga je hier als leerkracht mee om?

Doelstelling

  • Inzicht krijgen in specifieke onderwijsbehoeften en STICORDI-maatregelen
  • Handvatten krijgen in het toepassen van STICORDI en specifieke onderwijsbehoeften

Werkwijze

  • Theoretische achtergrond
  • Interactieve werkvormen
  • Reflectie

Doelgroep

Leraar Leerlingbegeleider Directie/middenkader Leerondersteuner

Categorie

Secundair
Prijs op aanvraag

Praktische info

6 uren

Wens je een offerte om deze opleiding te laten plaatsvinden in jouw organisatie?

Aanvragen