Hoe krijg je een cliënt terug uit de startblokken?
Hoe motiveer je een cliënt om zich anders te gedragen?
Vaak heeft elke vorm van overtuiging een averechts effect.
Met motiverende gespreksvoering kan je een cliënt helpen om zichzelf te motiveren om het anders aan te pakken.
Deze techniek wordt in deze training aangeleerd.
Motiverende gespreksvoering is een methodiek die zijn oorsprong vindt binnen de verslaafdenzorg, om mensen te motiveren om hun gedrag tav hun verslaving te veranderen. Het is ondertussen uitgegroeid tot een effectieve methode om mensen te begeleiden bij om het even welke gedragsverandering.
Een cliënt doet niet altijd wat je als begeleider goed of gezond lijkt. Met de beste bedoelingen zou je hier kunnen proberen om advies te geven, om sterke argumenten aan te dragen om het anders aan te pakken, om te overtuigen. Dit werkt echter meestal averechts. Veel sterker is het om de cliënt zelf zijn drijfveren en motieven te laten onderzoeken en te laten afwegen ten opzichte van elkaar. Vaak speelt er immers een 'innerlijk belangenconflict'.
Als we daarnaast nog in staat zijn om het vertrouwen van de cliënt in het eigen kunnen te versterken, en de haalbare tussenstappen te laten formuleren in de richting van een concreet doel, dan gaat de cliënt zelf over tot actie.
Motiverende gespreksvoering bestaat uit 6 stappen, en deze stappen worden uitgelegd en ingeoefend in deze training