- Inzicht in wat beelddenken/visuele dominantie is
- Praktische handvaten geven om met leerlingen met een visuele dominantie om te gaan
- Tips om lesmateriaal en aanpak in de klas aan te passen
Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. 5% van de leerlingen zijn pure beelddenkers. 60% van de leerlingen is ook gebaat met een visuele aanpak. Het is werkelijk een andere manier van denken, heel visueel en ruimtelijk, niet lineair. Daardoor hebben ze het vaak moeilijk: op school, op hun werk, in relaties. Ze voelen zich onbegrepen. Ze slaan informatie anders op, hebben een andere manier van automatiseren, zijn snel uitgeput en moe. Ze krijgen vaak te horen:
Vaak is er ook een link met dyslexie, ASS of concentratiestoornissen. Beelddenken of visuele intelligentie is echter een gave als het herkend wordt. Het is een 3D-manier van denken met heel veel intelligentie en creativiteit. Het is tijd om hen te leren herkennen, om hun manier van communicatie te begrijpen en onze aanpak erop af te stemmen. Ze lopen vaak tegen de huidige onderwijsmethodieken aan. Tijdens dit traject gaan we kijken hoe we beelddenkers met kleine aanpassingen kunnen helpen, steunen, begrijpen, begeleiden in hun schooltijd.
Deel 1: Je wordt meegenomen in de wereld van beelddenkers en hoe je hen kan herkennen.
Deel 2: Interactieve workshop; er worden tips en methodieken aangereikt, maar we zetten ook samen ons creatieve brein aan het werk om mekaar te inspireren.
Wens je een offerte om deze opleiding te laten plaatsvinden in jouw organisatie?