Ons handboek, bron van theorie en oefeningen, maar vaak ook van frustratie. Hoe hou ik mijn leerlingen gemotiveerd? Hoe werk ik die 'drill'-oefeningen af? Hoe zorg ik dat alle leerlingen de tekst/theorie lezen? Hoe zet ik mijn bordboek in?
"Creatief zijn, ja maar, ik moet mijn leerplan zien, ik heb geen tijd om dat te doen, het mag geen spelen om te spelen worden; er moet 'geleerd' worden .. Bovendien ben ik zelf niet creatief. Help!"
Een kader lezen, een tekst lezen, oefeningen maken : onze leerlingen vinden het vaak maar niks. Hoe zorg je ervoor dat 'al' je leerlingen bv de tekst lezen die je nadien wil bespreken? Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen niet wachten tot de oplossingen op het bord (-boek) verschijnen? We gaan op zoek naar simpele ideeën die iedereen kan toepassen met zijn eigen handboek, oefeningen, teksten, zonder dat de leerlingen een smartphone of computer nodig hebben. Back to basics! De leerlingen DOEN werken op een leuke manier!
(Zeker bij 6 uur: In de namiddag gaan we aan de slag met ons eigen handboek en maken we een aantal zaken klaar voor gebruik, zodat je dat thuis niet meer hoeft te doen!)
Bij 3 uur: Je werkt op z'n minst één ding kant-en-klaar uit voor je eigen handboek!)