Groeien in executieve functies: lager onderwijs - Opleidingen - Vonk en Visie

Groeien in executieve functies: lager onderwijs

de ontwikkeling van de executieve vaardigheden positief en doelgericht ondersteunen
Socio-Emotioneel Leerproces

Executieve functies zorgen ervoor dat we ons gedrag, onze emoties en gedachten kunnen sturen. Ze vormen de basis van onze zelfsturing.
Daardoor hebben de executieve functies een grote invloed op schoolse vaardigheden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en later op het behalen van succes.
Executieve functies ontwikkelen deels spontaan maar vooral in interactie met de omgeving. Vanuit die interactie kan jij als leerkracht bijdragen aan de groei van executieve vaardigheden.

Breng mee: Gezelschapsspelspel dat je veel of net te weinig gebruikt in je klas.

Docent: Sabine Valkenborgh

Om in het dagelijks leven vlot en doelgericht te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag, onze gedachten en onze emoties kunnen sturen.
Deze vaardigheid (zelfsturing) is afhankelijk van specifieke denkprocessen nl. de executieve functies. 
Een kind met zwakke executieve functies heeft problemen met één of meerdere vaardigheden die gericht zijn op efficiënt en doelmatig werken.
Als een kind een flink aantal zwak ontwikkelde executieve vaardigheden heeft, komt hij/zij in de problemen op school, met zijn/haar studie, later op het werk en in zijn/haar sociale leven.
Executieve functies ontwikkelen zich doorheen de jaren tot op volwassen leeftijd. Daarbij is de interactie met de omgeving erg belangrijk. Hierin liggen mooie kansen voor jou als leerkracht. 
Vanuit een warm en veilig klasklimaat kan je die ontwikkeling stimuleren door heldere instructie en een gepast aanbod.
In deze sessie maak je kennis met executieve functies, krijg je voorbeelden van een gepast aanbod en concrete handvaten om executieve functies te stimuleren in de klas en op school.

Doelstelling

Deze vorming biedt naast een theoretische achtergrond over executieve functies heel wat praktische tips om in de klas aan de slag te gaan met executieve vaardigheden. En dat op niveau van de interactie met je leerlingen, het activiteitenaanbod en je klasorganisatie.

Werkwijze

Interactieve vorming waarbij theorie en praktijk elkaar afwisselen.

Doelgroep

Leraar Leerlingbegeleider Zorgleerkracht Directie/middenkader Leerondersteuner

Categorie

Lager

Praktische info

1 dag