Scholen zijn onvermijdelijk ‘divers’ geworden vandaag. Ze krijgen te maken met ouders uit minder evidente gezinssamenstellingen, leerlingen met andere etnisch-culturele achtergronden, thuistalen, religies; gezinnen uit minder kansrijke milieus; met personeelsleden die zelf heel divers is… Je kunt dat als een belemmerende moeilijkheid ervaren of als een inspirerende uitdaging. In elk geval kan je beter rekening houden met de groeiende diversiteit als je krachtig en toekomstgericht wil school maken met veiligheid, respect en begrip als basisbehoeften van alle betrokkenen. Dit vormingsprogramma biedt handvatten om inzichten te verwerven in maatschappelijke ontwikkelingen verbonden aan diversiteit in de schoolse - en klascontext. We kiezen voor een interactieve aanpak waarbij er telkens gezocht wordt naar een goed evenwicht tussen het aanreiken van theorie en de toepassing in de praktijk.
Leerlingen, en ook hun ouders verschillen: hun leerprocessen, hun achtergronden, hun waarden , normen, toekomstdromen en verleden. Wat betekent dit dan voor het omgaan met deze complexe diversiteit in de school en in de klas? Welke competenties hebben leerkrachten, secretariaatsmedewerkers, coördinatoren…nodig om met deze toenemende diversiteit om te gaan? Zijn er grenzen aan diversiteit en aan het omgaan met? Hoe organiseer je je klas? Wat is cultuur, welke rollen spelen cultuurverschillen in communicatie en hoe kan je omgaan met cultuurgebonden vragen? Wat zijn vooroordelen en stereotypen en hoe kan je hiermee omgaan? Hoe doeltreffend reageren op racisme en discriminatie?...
Centrale begrippen zijn “identiteit, verandering, cultuur, meertaligheid, integratie, wederkerigheid en beeldvorming.”(het TOPOI kader van Edwin Hoffman is de leidraad) Deze begrippen worden tijdens het vormingsprogramma in interactie met de deelnemers uitgediept en vervolgens toegepast op concrete situaties in de onderwijscontext.