In deze 2-daagse introductieworkshop maak je kennis met het theoretisch kader, de intentie en de praktijk van geweldloze communicatie. Je krijgt inzicht in hoe communicatie verbindend dan wel verwijderend werkt. We onderzoeken hoe conflicten ontstaan en hoe deze te ontkrachten en om te buigen naar connectie en verbinding.
Wat komt theoretisch en praktisch aan bod?
- De 3 processen van verbindende communicatie: zelfempathie, empathisch luisteren en eerlijk spreken
- De jakhals en giraf als symbooldieren en hoe verschillend ze boodschappen ontvangen en uiten
- De 4 manieren om naar een situatie te kijken
- Het 4-stappenmodel: feiten – gevoelens – behoeften – verbindend verzoeken
- De kracht van intentie en keuze (kortere versies op de eigen school zijn ook te bespreken)
Communicatie en taal zijn essentieel in de onderwijscontext. In de klas, op de speelplaats, in contact met collega’s, in oudercontacten, … loopt de communicatie niet altijd als een goed geoliede machine. Geweldloze communicatie werpt een fris licht op moeilijke situaties en de onaangename gevoelens (of noem het stress) die daarbij horen. Het model biedt een verfrissend alternatief.
Marshall Rosenberg, grondlegger van het gedachtegoed, stelt dat stress in feite niet meer is dan een lichamelijke uiting van behoeften die in nood zijn. Eens die behoeften erkend zijn, komt er als het ware vanzelf rust, harmonie en ontspanning. Op niveau van behoeften is de kans dat we elkaar begrijpen het grootst omdat behoeften universeel zijn.
Dag 1 bouwen we de theoretische kaders op aan de hand van jullie situaties. Het is belangrijk eerst zelf zicht te hebben op hoe geweldloze communicatie voor jou werkt alvorens ze in de klaspraktijk of in conflictoplossing in te zetten. Aan het einde van de dag formuleer je een eigen huiswerkopdracht waarmee je aan de slag gaat.
Dag 2 staat in het teken van het verdiepen van geweldloze communicatie. We maken samen de vertaalslag naar de praktijk op school. Na dag 2 heb je alvast voldoende in huis om zelf aan de slag te gaan.