Door een verhaal van op afstand te bekijken creëren we ruimte voor beweging die we op het eerste zicht niet zien.
In dit verhaal gebruiken we popjes om beweging te brengen in het verhaal van de leerling.
Daarnaast kijken we via de dynamische driehoek , school - leerling- ouders, of er sprake is van de juiste afstand-nabijheid om samen groei van de leerling mogelijk te maken.
Door dit nieuwe perspectief ontstaat nieuwe inspiratie voor gerichte, concrete actie.
docent: Ruth Wijnen
Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden.
Het gebruik van popjes, methodiek ontwikkeld door Marleen Dieckman, wordt ingezet om het verhaal van de leerling, ouders en school in beeld te brengen.
We baseren ons hier op systemische en contextuele begeleidingstechnieken.
- Welke feiten spelen mee?
- Welke zichtbare en onzichtbare emoties spelen een rol in de interacties?
- Hanteren wij als school de juiste afstand-nabijheid om samen tot groei te komen?
Een werkelijkheid wordt op een veilige manier in beeld gebracht waardoor we meer zicht krijgen op de betekenis van een situatie.
Aan de hand van dit beeld leren we reflecteren over de dynamische driehoek, de juiste afstand nabijheid als leerkracht, school, zorgverlener, ... en maken we zo nieuwe ingangspoorten zichtbaar om te komen tot verandering.
Deze manier van werken kan je rechtstreeks inzetten in je begeleiding van kinderen (vanaf 10 jaar) en jongeren. Daarnaast is het een krachtige methodiek in overlegmomenten, bij intervisie en supervisie.