Zinvol Tekenen met kinderen - Opleidingen - Vonk en Visie

Zinvol Tekenen met kinderen

Tekenspel voor de ontwikkeling van de emotionele, sociale en cognitieve intelligentie
Socio-Emotioneel Leerproces

Tekenen is een taal. Het laat een spoor na. Een zinvol spoor. Een spoor waaruit een beeld ontstaat. Waaraan jij direct ziet wat er in een kind leeft. Waarmee het jou vertelt waarom het vastloopt. Het maakt niet uit of dat emotioneel, sociaal of cognitief is. Met tekenspel raak je alle ontwikkelingsgebieden. Wil jij leren tekenspel in te zetten om kinderen terug in hun kracht te zetten, om hen te ondersteunen op verschillende ontwikkelingsgebieden? Dan is deze vorming iets voor jou!

docent: Lieve Huyghe

Herken je dit?
Je voelt dat er iets broeit in je klas, maar je kunt je vinger er niet opleggen.

Een kind haakt af en je weet niet goed meer hoe het te bereiken.

Eéntje schiet in de weerstand en houdt daarmee de hele klas op. Je kan het kind eruit zetten maar dat lost het probleem van het kind niet op.

Je voelt dat je klas wel een boost kan gebruiken op het gebied van samenwerking, van verbinding, maar hoe doe je dat in godsnaam?

Of ben je ondersteuner of zorgleerkracht of therapeut in het buitengewoon onderwijs of… en krijg jij kinderen onder je hoede die net met die sociaal emotionele vaardigheden worstelen. Ben je op zoek naar manieren om toenadering te vinden, om de communicatie open te trekken, maar je weet niet goed hoe?

Wat doe je dan? Weer praten, hoewel dat eerder niets opleverde? Nog meer tijd besteden aan het uitzoeken wat er scheelt en niets vinden? Er een externe erbij halen? 

Wat zou je ervan vinden als je een simpele manier hebt waarmee je in weinig tijd alle kinderen bereikt? Iets dat je lessen niet stoort maar versterkt?

Waarmee je kostbare tijd wint en verloren tijd inhaalt? Waarmee je in een handomdraai een pedagogische situatie (passend binnen de context) creëert en direct zichtbaar wordt wat er speelt? Met alleen wat kleurpotloden en een vel papier? Een tekenspel waarmee je alle kinderen in beweging zet? Waarmee je inwerkt op precies dat ontwikkelingsgebied waar ze nog iets te leren hebben? Samen maar met een individuele werking?

Dat kan! Met een doelgericht tekenspel pak je ze beet. Heel kort of wat langer. Samen of alleen. Spel waarin het kind zich in zijn puurste vorm laat zien. Omdat het de taal  gebruikt waarmee we allemaal geboren zijn: de taal van het gebaar, van de beweging en het beeld. En, niemand hoeft ervoor te kunnen tekenen! Ook jij niet. Tekenspel is verrassend, bevrijdend en het verwondert je keer op keer.

Tijdens deze vorming word je meegenomen in de taal van het tekenspel.

Je gaat de spellen zelf spelen en ontdekt daardoor van binnenuit welke processen je in gang zet / worden aangeraakt.

Je krijgt inzicht in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen en je weet hoe je deze processen met tekenspel kunt ondersteunen.
Na deze vorming heb je een reeks tekenspellen die je meteen en op elk moment kunt inzetten.

Van alle spellen die je leert krijg je een instructiekaart. Je hoeft dus niets te onthouden maar kunt reageren zodra dat nodig is.

Doelstelling

De tekenspellen kunnen ingezet worden voor alle ontwikkelingsgebieden: taal, rekenen, emotieregulatie, samenspel, samenwerken, sociale vaardigheden, … 

Werkwijze

Actieve workshop waarbij de cursisten zelf aan de slag gaan met de tekenspellen en op die manier ervaren hoe de spellen werken en waarvoor ze kunnen ingezet worden bij verschillende leeftijdsgroepen en met verschillende doelen.

Doelgroep

Leraar Leerlingbegeleider Zorgleerkracht Leerondersteuner

Categorie

Buitengewoon lager Kleuter Lager Buitengewoon secundair

Praktische info

1 dag (of meer)
vr 22 november 2024
09:30 - 16:30
€ 130.00
vr 21 maart 2025
09:30 - 16:30
€ 130.00

Wens je een offerte om deze opleiding te laten plaatsvinden in jouw organisatie?

Aanvragen