In deze tweedaagse leer je hoe je in gesprek kan gaan met kinderen om hun gevoelswereld te exploreren en te ondersteunen. We zetten daarbij extra in op meer non-verbale hulpmiddelen.
Vanuit de theorie van de ontwikkelingspsychologie binnen het denken, doen en voelen van een kind zoomen we concreet in op twee creatieve manieren om hier meer zicht op te krijgen en als hulpmiddel om in gesprek te gaan.
De eerste creatieve techniek helpt je om inzicht te krijgen en te geven in de binnenkant en de buitenkant van een kind. Wat leeft er vanbinnen? Wat laat een leerling zien en niet?
De tweede techniek maakt gebruik van de taal van houten popjes. Door een verhaal van op afstand te bekijken creëren we ruimte voor beweging die we op het eerste zicht niet zien. In dit verhaal gebruiken we de popjes om beweging te brengen in het verhaal van de leerling.
Daarnaast kijken we via de dynamische driehoek , school - leerling- ouders, of er sprake is van de juiste afstand nabijheid om samen groei van de leerling mogelijk te maken
docent: Ruth Wijnen
Soms zegt een beeld meer dan duizend woorden.
We kijken naar de ontwikkeling van een kind vanuit gedrag, denken en voelen.
We staan stil waarom dit bij iedereen anders is. Ons hiervan bewust zijn, kan opening creëren omdat we ons beter kunnen afstemmen op de noden van het kind.
We zoomen in op twee methodieken.
1. We gaan zelf aan de slag met een oefening om meer zicht te krijgen op buitenkant – binnenkant van een leerling.
2. Het gebruik van popjes, methodiek ontwikkeld door Marleen Dieckman, wordt ingezet om het verhaal van de leerling, ouders en school in beeld te brengen.
Welke feiten spelen mee? Welke zichtbare en onzichtbare emoties spelen een rol in de interacties?
Hanteren wij als school de juiste afstand nabijheid om samen tot groei te komen?
Een werkelijkheid wordt op een veilige manier in beeld gebracht waardoor we meer zicht krijgen op de betekenis van een situatie.
Aan de hand van dit beeld leren we reflecteren over de dynamische driehoek, de juiste afstand nabijheid als leerkracht, school, zorgverlener, ... en hopen we zo nieuwe ingangspoorten zichtbaar te maken om te komen tot verandering.