De laatste jaren is er een tsunami van burn-outs die Vlaanderen trotseert. Deze volwassenen zijn ooit ook kind geweest, waarschijnlijk zelfs zeer gemotiveerde en plichtsbewuste kinderen.
Uit onderzoek blijkt dat bepaalde persoonsfactoren meer risico geven op stressgerelateerde en burn-out klachten. Deze factoren (prestatiegericht, volgzaam, plichtsbewust, ordelijk, ... ) lijken we in opvoeding en onderwijs precies net te stimuleren. Dit kan anders. Hoe kunnen we bij onze kinderen al op vroege leeftijd de veerkracht versterken, zodat burn-out later minder kans krijgt?
Een bewuste aanpak leert onze kinderen immers om kort bij zichzelf te durven staan en daar naar te leven. Laat ons binnen opvoeding en onderwijs deze kansen met beide handen grijpen.
Wanneer kinderen moeilijk gedrag stellen, zijn we snel gealarmeerd. Maar ook achter het gedrag van 'gemakkelijke', sociale of wat meer onzekere kinderen gaat een hele belevingswereld schuil. Hier staan we misschien minder bij stil.
Hoog tijd om op zoek te gaan naar het authentieke kind dat schuilgaat achter zijn/haar gedrag en emoties.
Binnen ons aanbod reiken we je handvaten aan om verder te kijken dan het gedrag van kinderen. Zo kan je hen leren kennen in wie ze écht zijn en wat er in hun leefwereld omgaat. Heb jij ook niet liever een gelukkig én authentiek kind, dan een gemakkelijk en perfect kind?