Dit kan enkel gevolgd worden door wie het 1ste jaar (ooit) heeft gevolgd.
JAAR 1: ik als begeleider in relatie tot mezelf, de leerling, de ouders en de school. Je krijgt een stevig basispakket mee en om (verder) aan de slag te gaan als socio-emotionele leerlingenbegeleider op school.
JAAR 2: verdieping van inhoudelijke expertise rond socio-emotionele thema’s.
INHOUD JAAR 2
INHOUD JAAR 2
Dag 11: verdiepen van de grondhouding (Ruth)
- Herkennen van en rekening houden met gevoeligheden die kunnen leiden tot reacties van weerstand in gesprek met leerling, ouders, collega’s zoals schaamte, schuld en onmacht
- Inzicht in de mechanismen van schaamte, schuld en onmacht
- Oefenen van gesprekstechnieken en oefenen in aandachtig aanwezig zijn om weer tot verbinding te komen
Dag 12: begeleiden van leerlingen met faalangst (Maarten)
- Wat is faalangst en wat is het niet? Faalangst herkennen en bevragen
- Methodes inoefenen om faalangst te reduceren, gebaseerd op de ‘ingang’ van de leerling (zie IV-driehoek eerste jaar)
- G-denken, ademhalingsoefeiningen, visualisatie en ankertechnieken.
Dag 13: Omgaan met pestgedrag (Maarten)
- Pesten en soorten agressie
- Pesten als groepsgedrag
- Preventie: werken aan een hechte klasgroep (groepsdynamica)
- Curatief: no blame-methode leren kennen en inoefenen
Dag 14: Systemisch kijken (Ruth)
- De leerlingenbegeleider plaatst zich door zijn bijzonder taak op school ook op een andere manier naast zijn collega’s en tegenover de leerlingen. Wat is de plaats van de begeleider in het team?
- Kijken vanuit 3 systemische pijlers: iedereen hoort erbij, ieder heeft een plek in het geheel, de balans van geven en nemen
- Hoe kan de leerlingenbegeleider deel blijven uitmaken van een team wanneer hij informatie krijgt over collega’s?
- Tijdens deze dag wordt gewerkt met onderwijsopstellingen
Dag 15: Suïcidepreventie (Maarten)
- Inzicht in het suïcidaal proces
- Leren bevragen van het suïcidaal proces, uitlokkende en remmende factoren
- Signalen herkennen, bevragen, risico-inschatting
- Stimulans tot draaiboek op school
Dag 16: Wat als er meer aan de hand is? (Ruth)
- Onrustwekkende signalen over de thuissituatie
- Onrustwekkend gedrag bij de leerling
- Beknopte info over psychopathologie
- Volgorde: Herkennen, bespreekbaar maken, samenwerken met externen, doorverwijzen
- Opfrissing van het grenzenmodel van het 1stejaar
Dag 17: Supervisie (Ruth en Maarten)
- Deelnemers brengen een casus in op basis van het hypothesemodel én op basis van overleg met een andere partij: collega, CLB-medewerker, directeur, ouders, ….
Dag 18: Creatief oplossingsgericht (Ruth)
- Via creatieve en narratieve werkvormen
- het zelf-oplossend vermogen van de leerling aanspreken en versterken
Dag 19: verdieping coachingsvaardigheden (Maarten)
- oefenen op gespreksvaardigheden om de ander (jongere of collega) te ondersteunen
- omgaan met weerstand
Dag 20: : Afronding (Ruth en Maarten)
- Reflectie, integratie, evaluatie
- Uitreiking van het certificaat