Na 6 dagen zal je in staat zijn om in te schatten wat leerlingen juist nodig hebben om weer aan het leren te gaan en ken je methodes en technieken die hen daarbij zullen helpen. Je zal coachingsvaardigheden geleerd hebben die je leerlingen zullen aansporen om zelfstandig stappen te zetten. Je zal hiervoor ook praktisch en organisatorisch ondersteund worden zodat je de leercoaching op school vorm kan geven, individueel of in groep.
- “Hij kan het als hij zou willen. “
- “Hij is niet gemotiveerd.”
- "Hij doet niets tijdens 't jaar."
- “Ze moet gewoon wat meer studeren.”
- “Zij doet wel haar best, maar heeft geen goede methode.”
Herken je deze uitspraken op klassenraden?
Hoe kan je als school deze leerlingen doen leren?
Getuigenissen
"Het was superconcreet met veel voorbeelden en stappenplannen."
"Jullie hebben de opleiding op een heel fijne en gemoedelijke manier aangepakt en de dagen van Marleen en Maarten werkten heel aanvullend."
"Het was heel praktijkgericht en het heeft me ook veel meer bewust gemaakt van wat ik als leraar in de klas kan doen."
"De docenten spreken duidelijk uit ervaring. Dat maakt het heel praktisch toepasbaar, terwijl je ook een goede achtergrondtheorie meekrijgt om alles aan op te hangen."
"We hebben ook zoveel geleerd van elkaar, een fijne groep met veel ruimte voor uitwisseling."
"Ik ben gemotiveerd om er mee aan de slag te gaan! Ik heb echt veel geleerd en ontdekt, zowel bij Marleen als bij Maarten. De vonk is er! Spijtig dat het gedaan is."
"Fijn dat we de coachingsvaardigheden konden oefenen."
"Ik voel me als leercoach nu ook veel sterker om leerlingen te coachen bij vakken die de mijne niet zijn."
"Wat me zo bevallen is aan de opleiding is de combinatie van diepgang, het actief oefenen en de aandacht voor het groepsproces."
"Fijn dat er steeds ruimte is om te doen waar je jezelf goed bij voelt."
"Deze opleiding heeft me dichter bij mijn leerlingen gebracht en ik geniet nu van elk succesje dat ze boeken."
"Vonk en Visie Vormingscentrum is een rustgevende en motiverende omgeving: echt elke keer van genoten."
Hoe kan je de relatie van de leerling met zijn/haar studieboeken weer herstellen?
Hoe kan je leren leren zo aanbieden dat de leerling zijn/haar gedrag/leerhouding effectief verandert?
Het antwoord is: leercoaching
De leercoach kan deze leerlingen op twee manieren bereiken: via individuele coaching én/of via begeleide (avond)studie in groep. Beide manieren worden in deze opleiding aangereikt.
Een investering in leercoaching op school biedt voordelen op vele vlakken
- Leerlingen vinden opnieuw motivatie en gaan weer graag naar school.
- Leerkrachten merken dat leerlingen zich (weer) inspannen en ervaren meer voldoening.
- Ouders zijn de school dankbaar voor de geboden ondersteuning.
- De directie heeft een concrete manier om het school- en GOK-beleid te realiseren.
- Je krijgt als klassenraad een beter zicht op de capaciteiten van de jongere, waardoor je op het einde van het schooljaar leerlingen beter kan oriënteren.
- De school kan op deze manier de basis-vakoverschrijdende eindterm leren leren installeren.
Programma
Dag 1: Het kader wordt geschetst dat de volgende opleidingsdagen verder wordt uitgediept
- inzicht in leerprocessen
- inzicht in motivatie
- inzicht in veranderingsprocessen
- inzicht in de grondhouding van de leercoach
Dag 2 en 4: Methodes en organisatie van leercoaching
Verschillende stappen in leerprocessen
Verschillende studiemethodes
- inzichtelijk leren
- geheugenwerk,
- structureren (o.a. mindmapping)
- plannen
Foutenanalyses maken op basis van kladpapier van leerlingen:
Hoe studeert deze leerling en wat kan hij/zij best veranderen om betere resultaten te halen?
Praktische organisatie op school.
Dag 3 en 5: communicatie- en coachingsvaardigheden
- erkennend luisteren
- motiverende gespreksvoering
- feedback geven
- gesprekken met ouders en collega’s
Dag 6: Opvolgings- en supervisiedag
Ruimte voor inbreng van casussen en vragen van deelnemers vanuit de eigen praktijk.
Documenten
Je krijgt voorbeelddocumenten van ons mee die je kan aanpassen om ze op school te gebruiken. Je krijgt hand-outs over de inhoud en je krijgt het boek ‘Leerbereidheid van leerlingen aanwakkeren, principes die motiveren, inspireren én werken’ van Jan Vanhoof, Maarten Van de Broek, e.a. Acco, 2012, er ook bij. Daarnaast ontvang je ook het boek 'Verbinden, motiveren en helen. De kracht van erkennend luisteren' van Maarten Van de Broek, Lannoo Campus 2024.